Jön a feketeleves?
2011-09-15A Munka törvénykönyvének tervezete szerint, a munkavállaló kártérítési felelőssége a munkaviszonyból származó kötelezettség megszegésével okozott teljes kárra kiterjedne. Ez a rendelkezés megszüntetné gondatlan károkozás esetén a munkavállalónak a korlátozott kártérítési felelősségét, az egy havi átlagkereset ötven százalékától a maximum 6 havi átlagkeresetig terjedő felelősséget korlátlanná tenné, a teljes okozott kárra kiterjesztené. Az egészségügy területén, ahol a károkozások szinte mindig gondatlanságból következnek be, jelentősen kiszélesedne a munkavállalók kártérítési felelőssége.
Mindenkire teljes kártérítési felelősség?
Közreműködőkre, szabadfoglalkozású, illetve önkéntes jogviszonyban lévőkre jelenleg is a teljes okozott kárt átháríthatja a beteggel szerződött egészségügyi szolgáltató. Munkavállalóknál, közalkalmazottaknál azonban ez csak szándékos károkozásnál lehetséges. Ezt a gyakorlatot szélesítené ki a gondatlan – azért következik be a kár mert a károkozó az elvárható gondosságot elmulasztva nem látja a magatartásának következményeit – károkozásra is a törvény. Így a szolgáltatókkal szerződötteknek függetlenül a jogviszony jellegétől csak egyféle kártérítési felelőssége lenne a teljes kártérítési felelősség. Ez természetesen nem változtatna azon a helyzeten, hogy a beteg az egészségügyi szolgáltató ellen érvényesítené a kártérítési igényét, de ha a szolgáltatót marasztalják, az általa kifizetett kártérítési összeget egy másik eljárásban a vele szerződött munkavállalókra és közalkalmazottakra is átháríthatná teljes mértékig.
Van-e menekülési terv?
A tervezet minden, így nem csak az egészségügy területén dolgozóra kiterjed. Érdekérvényesítő képességgel elérhető, hogy ez a rendelkezés ne kerüljön a törvénybe, így minden munkavállalóra más szabályt kell alkotni.
Amennyiben mégis a törvényben marad a teljes kártérítési felelősség, egy szakmát – pl. az egészségügyet – kivonni igen nehéz lenne, egyedüli érvként, azt lehetne felhozni, hogy itt fokozott szerepe van a gondatlanságnak.
Amennyiben az egészségügyre nem alkotnak speciális szabályozást úgy megoldás lehet:
- a munkavállalói felelősségbiztosítás, ami azt jelentené, hogy a szolgáltató mellett a dolgozók is felelősségbiztosítást kötnek és az egymás közötti elszámolásnál ez segíti a munkavállalót.
- A munkaszerződésben előre ki lehetne kötni, hogy meghatározott összeghatár felett a munkáltató nem hárítja át a kárt a munkavállalóra, ami a betegnek nem hátrányos, hiszen a kártérítést a szolgáltató munkáltatótól kapja. Ilyen szerződések elvileg köthetők a hatályos jog szerint szolgáltatók és a szabadfoglalkozású jogviszonyba lévők között.
- A tervezet szerint nem kell megtéríteni azt a kárt, aminek bekövetkezése a károkozás idején nem volt előre látható. A munkaszerződésben a felek előre rögzíthetik, hogy milyen típusú károkat tekintenek ilyennek. Így az ilyen károkat nem háríthatja át a munkáltató.
- Az érintett munkavállalók a munkáltató szolgáltató és a beteg közötti kártérítési eljárásban beavatkozóként vesznek rész, ami azt jelenti, hogy nemcsak egyszeri tanúk, hanem végig érdemben közreműködnek az eljárásban, segítik a szolgáltatót nyerni.
- A munkáltató és a munkavállaló közötti áthárítás nem automatikus, a tervezet szerint nem kellene megtéríteni a munkavállalónak, ami a munkáltató vétkes magatartása okozott, vagy ha a munkáltató a kárenyhítési kötelezettségének nem tett eleget. Ide tartoznának ha a munkáltató nem dolgoz ki megfelelő tájékoztató nyomtatványt, rossz a dokumentációs rendszere, vagy nem látja el elégséges utasítással a dolgozót.
Ügyeskedés vagy jogszabály?
Nyilvánvalóan kedvezőbb lenne minden munkavállalóra, így az egészségügyre is, ha nem maradna fenn a tervezet szerinti teljes átháríthatóság, de ha mégis ez történik, nyilvánvalóan megnő az egészségügy területén működő kamarák javaslattevő szerepe az áthárítás elkerülési technikákra, illetve a munkaszerződések megkötésénél fokozott óvatossággal kell majd eljárni.
Cikk értékelése
Még senki sem értékelte a cikket. |
Hozzászólások